مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه:
مقام عبودیت در حضرت زهراء به طور برجستهای تجلی کرده است
چهارشنبه ۱۵ دى ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۹:۵۳به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر گودرزی مدیر حوزه علمیه خواهران استان در مراسم شهادت حضرت زهراء سلاماللهعلیها و گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی که به میزبانی مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی حضرت ولی عصر عج برگزار گردید ضمن تسلیت این ایام و با اشاره به آیات و روایات گفت: دیدگاههای مختلف در رابطه با خلقت انسان و موجودات وجود دارد و اینکه عالم هستی بیهوده خلق نشده و حکمتی در آن میباشد و این عالم و موجودات غایتمندند لکن میتوان به یک نظر واحد اشاره کنیم و آن غایت قریب و ابتدایی است که از مضامین برخی از روایات برمیآید این است که خود انسان نفعی ببرد و فاعلیت خداوند تام است و قصد و غرض و استکمالی از خلقت انسان ندارد. مدیر استان گفت: غایت قصوی و نهایی از خلقت هستی و انسان حب ذات خداوند متعال به مخلوقش است که خداوند موجودات را برای خودش خلق کرده و به خودش هم برمی گردد. لکن در این نظر جای تامل و تفکر هست. ایشان در رابطه با هدف خداوند از خلقت به حدیث لولاک لما خلقت الافلاک و لو لا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما بیان کرد: هر چند این روایت از لحاظ سندی قابل اعتماد نیست و روات آن بعضا مجهولند اما از جهت محتوا و تفاصیل با معارف شیعه سازگار است و بعضی از علما شیعه به آن پرداختهاند و مضمون آن قابل دفاع است؛ زیرا هدف از خلقت هدایت انسانهاست و معصومان نیز واسطه فیض در هدایت هستند، بنابراین میتوان گفت که اگر اهل بیت(ع) نبودند عالم خلق نمیشد. بر اساس حدیث لولاک، علت اصلی آفرینش هستی را وجود پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیتش(ع) معرفی کردهاند. در توضیح این حدیث بیشتر به آیات قرآن استناد شده است. بر این اساس گفته شده طبق آیات قرآن هدف از خلقت کل عالم، انسان و انجام بهترین عمل است که به بهترین شکل در وجود انسان کامل محقق خواهد شد؛ انسانی که از هرجهت بر تمامی موجودات و آسمان و زمین برتری دارد. انسان کامل نیز کسی نیست جز حضرت محمد(ص). به همین دلیل خداوند در حدیث لولاک او را علت خلقت تمامی آفرینش معرفی میکند. طبق این تحلیل خلقت تمام عالم مقدمه ظهور انسان به طور عام و انسان کامل (پیامبر اسلام(ص)) به طور خاص است. ایشان ضمن اشاره به تعابیر دیگر از این حدیث در رابطه با خلقت به تعبیر دیگر از این حدیث پرداخت و گفت: به خاطر مقام عبودیت است که اگر مقام عبودیت نبود امامت و نبوت ناقص بود زیرا این دو مقدمه هست برای رسیدن انسان به مقام عبد مطلق که این دو در وجود پیامبر(ص) و امام علی(ع) بود و در حضرت زهرا(س) مقام عبودیت به طور برجستهای تجلی کرده است. وی در پایان ضمن اشاره به ایام شهادت سردار سلیمانی گفت: مردم هر چه بیشتر شخصیت و خصوصیات شهید سلیمانی را میشناسند نقش هدایتگری آن شهید بیشتر میشود.